Tankar

Nu kommer väll alla hoppryttare döda mig eller något.
När jag var på tävling i söndags så kom jag att tänka på en sak. Vad skönt det skulle vara att bara tävla hoppning!
Man behöver bara tänka på att hästen ska lyssna fram och bak och åt sidorna samt att den ska komma mellan hinderstöden på ett bra sätt. Sorry, men dte är så simpelt att hoppa. Det kanske inte är jättelätt men det tar inte så lång tid att lära sig hitta avstånd och greja, dessutom behöver man bara ha lärt sig det om man rider LA och högre.
Visst hästen behöver vara genomriden och kunna flytta sig osv men det är inget mot vad som behövs tränas på om man rider fälttävlan t.ex. Jag själv behöver sitsträna mycket, hästen måste kunna länga traven och inte bara springa fortare, den måste kunna göra sidvärts på ett bra sätt, byten, rena halter, bra ryggningar, fattningar osv osv. I terrängen måste man kunna rida hästen säkert och bra i ett högt tempo och samtidigt hoppa väldigt tekniska saker i de höga klasserna.
Många hoppryttare rider fort, men det är ofta inte kontrollerat och inte så fort som i terrängen. En hopphäst ska också kunna göra halt, men det är inte nödvändigt att göra en bra halt med alla ben parrallellt eftersom man vill ha lydnaden i hästen och inte högsta poäng. Det jag vill komma fram till är att ni hoppryttare har det lättare än ni tror ;)
Skulle kunna skriva grymt mycket mera men har ingen inspiration nu. Det kommer at komma tillägg ska ni veta!
Och till sist, vad tycker ni? Tycker ni det jag har skrivit stämmer?

Kommentarer
Postat av: Niko

Håller helt med dig! Jag rider iofs "bara" dressyr, men är så jävla trött på att höra att dressyr är mycket lättare än hoppning. Det är det INTE! Mycket mer pill, precis som fälttävlan. I hoppning får du ha vilka bett, hjälpmedel osv som helst nästan, men dressyr måste man rida! Mer sånna här inlägg :D

2011-04-04 @ 20:21:13
URL: http://Storprickigt.blogspot.com
Postat av: N

sv: hahahah jaså? undrar vem...? ;)



jag hade tänkt att köpa en classic för den ser ju typ likadan ut som active på bilderna, och sen när jag kom dit så kände jag bara wtf? så sjukt ful, va verkligen inte som jag hade förväntat mig. så då blev det en active :D

2011-04-04 @ 21:15:29
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Matilda

Förstår vad du menar. Men en hopphäst med hög ridbarhet kan ju allt det du radar upp. En bra hopphäst kräver ju faktiskt dressyr, medan en dressyrhäst klarar sig bra utan hoppning (har dock ingen koll på fälttävlan). Men visst, upp till LA går det i princip att bara "flänga" runt utan större eftertanke, i vart fall på ponny! :)

2011-04-04 @ 21:33:22
URL: http://mareetba.blogg.se/
Postat av: Daniella

Jag håller helt klart med dig!

Tummen upp för fälttävlan (y)

2011-04-04 @ 22:40:05
URL: http://eventingteam.blogg.se/
Postat av: Sandra

Håller med till viss del :)

Fälttävlan är bra mycket svårare och jag kan tänka mig att det krävs mycket koncentration och beräkningar. Dock kan jag också tycka att det inte bara är hit och dit på hoppbanorna, jag tycker att det ska vara en enkel ridbarhet även på hoppbanorna där en häst ska kunna stanna direkt och lyssna ordentligt. Det handlar om lydnad och diciplin :) Jag är väldigt noga med att min häst alltid har bra tempo, lyssnar och kan göra bra övergånger och att hon är uppmärksam innan jag går in på banan ;)

2011-04-04 @ 23:06:42
URL: http://hoppryttarnas.blogg.se/
Postat av: Elin

JAg håller med men det beror på vilken häst man rdier och vilket mål man har som ryttare och så. Jag har en ponny som var ett helvete när vi köpte den. Och efter ha jobbat upp den nu så kan vi tävla LB men inga placeringar. Jag rider för att vara felfri och om jag tappar minsta lilla koncentartion så kan jag få en flygtur... Medans min systers dressyr häst gör allt vid minsta lilla hjälp och man bara åker med i princip ;) så det beror mycket på hästen. Jag har tävlat båda och.

2011-04-05 @ 17:26:37
URL: http://horzeriders.blogg.se/
Postat av: emelie.K

Jag håller med dig, hoppning är rätt simpelt men det beror ju helt på vad man har för häst. Sen tycker jag att det bara är tråkigt att tävla ponny i hoppning, de är alla dessa ponny mammor och bortskämda ungar på alldeles för duktiga ponnyer. Så jag har helt tröttnat på hoppning och satsar på dressyr ist :)

2011-04-05 @ 17:46:17
Postat av: matilda alneberg

Det beror helt på hur man tänker.. Om man rider ponny så är det ofta lätt om man har en häst som tänker framåt, då är det liksom bara att gasa och bromsa. även på storhäst är det väl lika om man har en häst som tänker framåt, att bara gasa och bromsa (i de lägre klasserna). Men när man kommer upp i klasserna på storhäst så är det mycket mer än att bara rida mot hindrena. Då måste man veta hur många galoppsprång man ska rida på mellan vissa hinder och man måste ha hästen med sig så det blir så optimalt som möjligt.



Har man dock en svårriden häst så är det ju mkt svårare och inte alls så lätt som du får det att låta. Har man en häst som är svårriden som ligger på eller står emot så att det är svårt att lägga hästen till en bra avsprångspunkt så är det ju sjukt mkt ridning. Men det beror ju helt på vad man har för häst. Sen om man har en häst som bara tänker bakåt så är det ju inte bara att sitta där och styra. Hästen kanske också är istadig och svår på andra sätt. Visst kanske man inte ska tävla om man inte har en häst som är bra för hjälperna, men man måste ju ut och öva och vissa hästar blir ju helt annorlunda på tävling och kanske är jätte svåra att hantera inne på banan. Jag tror att de kan se så mkt lättare ut än vad man tror när man tittar på själv om man inte vet hur det är att rida en svårriden häst.



Men det är ju somsagt helt beroende på vad han har för slags häst. Tittiga hästar kan ju vara skit svåra och jobbiga att rida, inte alls bara att styra på hinder liksom. Menmen, du har rätt i det du säger om man tänker utifrån att man har en häst som lyssnar på hjälperna framåt som går i de lägre klasserna. Annars tycker jag inte att det är så lätt som du får det att verka :)



Sen att du pratar om att dressyr är svårare. Alltså, självklart är det mer att tänka på, massa saker hästen ska lyssna på men där ska man ju också ha hästen för hjälperna och om man har de så är det ju lätt, bara lite mer att tänka på i huvudet. Men programmen lär man ju sig efter att ha ridit dem ett tag :) :) :)

2011-04-05 @ 20:53:08
URL: http://alnebergg.blogg.se/
Postat av: matilda alneberg

Sen måste jag bara säga en sak som jag kom att tänka på nu, att när jag tränar hoppning så tycker ja själv att det är mkt mer nerver ( som de flesta tycker ) och att det är mkt svårare att rida bra i hoppningen, att allt ska stämma på hinder osv. Men när jag rider dressyr kan jag känna mig lugn och bara rida rörelserna lätt och lugnt. Men det är ju helt upp till personen som rider. Alla tycker helt klart olika och de måste man ju acceptera :)

2011-04-05 @ 20:58:33
URL: http://alnebergg.blogg.se/
Postat av: anna

Så sant:)

2011-04-06 @ 22:22:15
URL: http://www.ullevidsponnyer.n.nu/blogg
Postat av: emma edgren

Sant, men en hopphäst som inte går korrekt i dressyren kommer oftast inte långt men jag förstår vad du menar (: jag tävlar själv dressyr upp till L.Ap1 o just på tävlingen är de ju mer o tänka på i dressyren än när jag hoppar hen bana då behöver jag bara tänka på o komma runt felfritt i dressyren ska allt va perfekt :) i trängen däremot vet jag inte så mkt x)

2011-04-10 @ 21:23:13
URL: http://emmaedgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0