Min dröm storhäst

Såhär vill jag att min dröm storhäst ska vara om jag fick bestämma helt själv.
Stam, ålder osv.
Jag kan ingenting om stam osv så den får ha vilka föräldrar den vill. Dock ska det helst vara lite fullblod i och dressyrstammad, fullblodsmamma efter Totilas eller Briar skulle inte alls vara fel! Den får inte vara under 6 år eller över 11. Alla namn är tillåtna.
Utseende:
Den behöver inte vara allt för stor, mellan 1.60-1.75 räcker men helst inte över 1.70. Helst ska den vara skimmel, brun eller skäck fux funkar och helst inte isabell, stickelhårig, bork och black den får bara ha tecken på benen om det är en fux eller skäck då såklart, i huvudet är allt tillåtet ungefär. Den ska vara lagom kraftig och absolut inte tung på något vis, muskler på rumpan och nacken är viktigt. Manen ska ligga på höger sida och den ska vara utåttåad. Hela hästen måste vara proportionelig (stavning?), alltså ska den se normal ut och inte ha t.ex. stort huvud och liten kropp osv. Två hästar som har det utseendet jag vill är Mikaelas häst Zazou och Kristinas häst Quidam! Så vill jag ha min häst dock utan tecken på benen ;)
Hantering:
Den ska vara lätt att hantera. Snäll att ha med sig och snäll att klippa, lasta, borsta och gå med osv. Den ska alltid vara glad och helst lite bitig men inte tjurig, busig ska den också vara!
Dressyr:
I dressyren vill jag ha en häst som har lätt för att röra sig, lätt för längningar, sidvärts, halter osv. Den ska vara mycket lydig och framförallt tycka att det är kul! Den ska även ha en avslappnad skritt och härliga längningar.
Hoppning:
Här vill jag ha en gummiboll som är kvick, snabb, smidig med bra teknik! Absolut inte tittig och inte seg så att man måste sparka fram den. Egen motor och härlig inställning.
Terräng:
Här ska den vara snabb och kunna ta beslut! Den får inte tveka på någonting och bara gå på och kämpa gärnet! Också här måste den älska det den ska göra!
På tävling:
På en tävling ska den vara pigg och uppmärksam men inte stressig eller jobbig. Den ska vara uppmärksam på allt som händer men samtidigt lugn och sansad. När man sedan ska arbeta ska den ställa om och bara vara uppmärksam på mig och sitt arbete.
Tidigare resultat:
Den ska vara startad minst 1 meter fälttävlan, 120 hoppning och LB dressyr. Helst ska den ha gått 140 hoppningar och 2* fälttävlan. Vinster osv är inte nödvändigt men resultaten ska vara godkända.
Jag vill alltså ha en häst som vet vad det handlar om att vara ute och tävla och resa. Den ska vara glad och busig och ganska lättriden!

Kommentarer
Postat av: Madeleine Johansson

Vad roligt :) Lycka till på NM då, även om det är 28349274 år tills dess, haha! Men om du drar över till Falsterbo då får du ju ta & hälsa på min lille ponny tycker jag, han ska förmodligen hänga med dit då jag ska stanna hela veckan :)

2011-02-22 @ 14:02:12
URL: http://showjumpers.blogg.se/
Postat av: Madeleine Johansson

Klart ni ska! Gör sverige stolta nu! :D

Nä han är c-ponny så det finns inga tävlingar, isf är det ponny kür & vi är inte så begåvade inom dressyren, haha! det blir vanlig uppstallning då :) jag rider för malmö civila så vi har boxar där nere, men om dom är fulla fixar min tränare säkert en annan :) det finns ju oxå en hel hög med hagar man får låna så kan han gå ute :)

2011-02-22 @ 14:23:23
URL: http://showjumpers.blogg.se/
Postat av: diana

när hade du tänkt att köpa den här hästen? Och ska du sälja Collbaz då? :) jättesnygg design på bloggen! Kram

2011-02-24 @ 22:15:16
URL: http://knasryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0