Natural Horsemanship

Ja vad tycker jag egentligen om det?
Ärligt talat så tycker jag det känns väldigt överdrivet och dessutom uttjatat. De flesta "NH människor" verkar faktiskt inte ha något vett i huvudet alls.. Samma sak med sånt här hästprateri. Tror ni själva att hästen kommer lyda minsta minsta vink med er lilltå och göra piaff, passage, byten osv osv bara för att ni backar den, flyttar den åt sidan och är lugn? Nej precis!
Vissa hästar kan verkligen tycka att trickträning och träning från marken är jättekul, men det är int NH vad jag har hört iallafall, eller jo, fast ändå inte för alla "NH människor" jag har pratat med har en sådan jävla dubbelmoral, de säger att riktigt NH är på hästens villkor men människan är ledaren (haha) och att den enda rätta NH är när man jobbar tillsammans med hästen, trickträning är endast en lek som man gör med hästen, trickträning är en stor del i NH och många menar även på att vi som rider gör fel fel fel, dubbelmoral? Ja!. Nej men vissa hästar tycker det är roligt men jag tror samtidigt inte att det är det enda en  häst vill hålla på med som NH människor menar. Oftast tror jag mest att det är en ursäkt hos ägaren, inte alltid men ofta! Ägaren kanske inte tycker det är speciellt kul när det inte går bra i ridningen och ändrar sedan helt åsikt och sadlar om till NH människa. Sedan finns det NH människor jag verkligen stör mig på, kallar oss tävlingsryttare "djurplågare som inte bryr sig om sina hästar" när dem själva väljer bort hästarna för annat medans vi "djurplågare" sliter i stallet.. Har hört om en som ville köra NH med en kompis häst, den NH människan hade tidigare varit livrädd för hästen och vågar inte ens leda den.. Är det då smart att släppa den lös i ridhuset eller liknande och köra NH? Hästar är ju oerhört känsliga och märker fort om man är rädd och då är dem smarta nog att försöka få övertaget, vilket inte ska vara meningen i NH.
Jag själv skulle aldrig hålla på med detta, man kan skapa en relation till hästen utan NH och man kan vara vän med sin häst utan NH! Jag har en kompis, Felicia som de flesta känner till, hon håller på med NH och ärligt talat tycker jag hon verkar vara bra på det, tycker hon har en sund åsikt kring detta med NH och förstår människor som väljer bort det! Även fast mycket saker hon säger om NH och kända NH profiler mest verkar vara bullshit.
För det mesta blir det bara klet i skallen på mig när jag pratar om NH eller med NH människor. Jag tycker alltså att det inte är den enda rätta metoden och att det mesta är ren bullshit! Dock stödjer jag trickträning och frihetsdressyr för det är ju roligt!
Detta är alltså min uppfattning som jag har fått om NH efter att ha pratat med diverse "NH människor".

Kommentarer
Postat av: Sandra

kan inget annat än att hålla med! :)

2011-02-08 @ 22:51:52
URL: http://hoppryttarnas.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag håller inte med, grundtanken är ju inte att folk ska bli helt maniska inom NH, men jag tror jag vet vems blogg du syftar på och då håller jag med ha ha XP



Jag kan visst göra en del övningar inom NH, men att syssla med NH betyder inte att man ska rida utan sadel och träns och att hästen ska springa med huvudet i himlen, det är bra att det finns för att visa andra alternativ. Det är inte fel att testa en del saker ur NH.



Att det har fått det dåliga ryktet beror på folk som håller på som om de är i någon sekt och är hjärntvättade, man måste liksom vara öppen för att lyssan och se andra "vägar".



Så jävla dumt namn föresten NH, det är inte mer naturligt att rida med träns än utan. Jaja, tanken är god men missbrukas ibland. ;)

2011-02-09 @ 06:47:27
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Madde

Håller med NINA :) Men många har fått en sån sepe-uppfattning om vad NH är, nu när "NHexperten" har trackat hela bloggvärlden -.- Jag tycker att alla som läser den bloggen ska FATTA att hon/han (man vet aldrig) driver med alla sina "läsare" och troligtvis så driver hon med själva NHtänket själv också :'O NH betyder ju som sagt inte att man ska rida utan utrustning, och hästen kan backa ifån och komma till dig "på befallning" utan det är mer att man gör saker på hästens vis, så man "Offrar" sig och byter plats med hästen, alltså man lär sig hästens språk istället för tvärt om :) Vi har ju ändå lättare för oss att anpassa oss, även fast hästar är väldigt duktiga på det också :3 Men aja, alla tycker som dom vill ;) Istället för att dissa NH kanske man ska ta och dissa bloggen som ger hela bloggvärlden fel uppfattning om vad det egentligen är ;)

2011-02-09 @ 06:58:59
URL: http://ricos.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://www.youtube.com/watch?v=3nykuuXwrqs



Vad tycker du om det här då? Tycker du har kloka åsikter, och det vore jättekul att höra vad du tycker om "den nh'n" som är på filmen :) Den tjejen håller ju på med både nh och trickträning verkar det som, vet även att hon håller på med dressyr och sådär.

2011-02-09 @ 14:41:22
Postat av: Hanna

Tack gud att det finns människor med hjärnor inom ridsporten!

Dock finns det ju undantag med folk som faktiskt behärskar vad NH verkligen är och att nh och trickträning inte är samma sak

2011-02-09 @ 15:22:02
URL: http://amicisemper.blogg.se/
Postat av: Kristin - Westernbloggen

VARFÖR har alla blandat ihop horsemanship med TRICKTRÄNING? Det är två helt olika saker! God, naturlig horsemanship är att förstå hästens alla instinkter, och att kunna kommunicera på hästens egna språk, det vill säga med hjälp av kroppsspråket, inte piskor och ord. Alla säger "jag tränar NH" när de tvingar hästen att springa tio varv baklänges runt människan. Det ÄR INTE horsemanship. Fan, jag har inte en egen häst och jag rider inte jätteofta, men det här är en grej som man antingen förstår sig på eller inte, oavsett om man tränar det eller ej. Horsemanship = Att göra det så naturligt som möjligt för hästen i fångenskap. Få den lugn, avslappnad, överkomma onödiga rädslor, lita på människan, att leda men inte dominera. Alla tävlingsmänniskor verkar tro att man inte behöver Natural Horsemanship eftersom det "ändå inte fungerar när man ska hoppa med hästarna". VARJE häst förtjänar riktig horsemanship och jag tror att tävlingsryttare skulle bli förvånade över hur mycket BÄTTRE de skulle prestera under tävlingar om hästen mådde bra i psyket också.

2011-02-09 @ 17:16:34
URL: http://westernbloggen.se
Postat av: Anonym

Tycker att du kan dissa dagens NH folk istället för själva träningsmetoden!:)

2011-02-09 @ 17:21:39
Postat av: Anonym

Håller med Kristin. Du har ingen aning om vad NH innebär.

2011-02-09 @ 19:27:47
Postat av: anonymus :)

Men vad är NH då? Vilka övningar räknas som nh övningar och vilka som frihets dressyr och trickträning, jag kan hålla med jakob, men tycker att det är viktigt att skapa ett förtroende till hästen, därför tränar jag ibland lite från marken ,men jag kan nog inte kalla det NH, för ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt vad man gör med hästen när man tränar NH...

2011-02-09 @ 20:37:55
Postat av: Anonym

NH=att hantera en häst så naturligt som möjligt. Efter hästens sett att prata. Håller med ovan, du har ingen aning om vad NH är. Tycker du ska lära dej lite om det innan du uttrycker dej...

2011-02-09 @ 21:04:00
Postat av: Hannah

Håller med Kristin. Jag tror nt att du har fått rätt uppfattning om vad som är NH. NH är ett tänkande som INTE används för att tricka sin häst. Vssa som trickar kan jue va NH människor, men det e inget "NH". NH är inte heller en träningsmetod, utan ett tänkande med övningar som går ut på hästens kroppsspråk. Bara för att man te.x gör Join up me sin häst kan man inte kalla sig NH människa, för man har bara använt sig av en övning och inte ett tänkande. Natural Horsemanship står för att behandla hästen naturligt, inte att Trick träna.



Dock tycker jag att du fått rätt uppfattning om dom så kallade "NH folken" som egentligen inte kan något alls, utan nog bara vill använda ordet för att det ser ut som om man e ett geni med hästar och för att "d e tufft."

2011-02-09 @ 21:12:10
Postat av: Hannah Igen.

Med "NH folken" menar jag jjue självklart nt alla, för d finns jue vi som faktiskt e äkta.

2011-02-09 @ 21:13:04
Postat av: Danielle

Håller med dig! :)

2011-02-09 @ 21:15:35
URL: http://daniellenarberg.blogspot.com
Postat av: Bella

hahahaha jag tror jag dör...



alla människor med åsikter hit och dit, utan någon som helst tanke på att verkligen sätta sig in i saker och ting. Riktigt duktiga "NH" människor kan ju sitta upp och hoppa i princip vilken häst som helst. Det handlar ju egentligen inte om vem som har rätt och fel, eller vems åsikt som är bäst. Det viktigaste är ju att hästens välmående står i fokus! När du faktiskt tagit en riktig kurs i "NH" så kan du ha en åsikt om det. I det du skrivit här verkar du ju bara gå på utsidan och titta på, utifrån. Nej, du kan ju prova att gå på någon riktig NH-träning så får du skapa dig en åsikt om det personligen istället för att skriva om något du tycker VERKAR vara på ett visst sätt. Precis som inom alla grenar inom hästsporten så finns det fel och människor som gör fel och tänker fel, det betyder inte att idén är fel. Nej, precis som att jag inte kan säga att mintchoklad är äckligt om jag inte smakat det så kan inte du säga att NH är dåligt eller överdrivet förrän du faktiskt tagit och satt dig in i NHtänket, provat på. Sedan kan du ju ha en åsikt om det. Sen att det finns trender som går genom hästvärlden lite när som är väl det somär jobbigt i sig. Att många vänder huvudet efter vinden så att säga, men det betyder ju inte att NH:n eller trickträningen, eller hoppning, dressyr, western osv är dåligt bara för att människor inte kan riktigt.



Sedan ska man väl fundera över vad ordet Natural Horsemanship betyder, vilket är naturlig hästhållning. Det utesluter ju inte att man använder "onaturliga saker" utan att man försöker tänka och hantera hästen så naturligt som möjligt.

2011-02-09 @ 21:47:48
URL: http://truhoppochkarlek.blogspot.com
Postat av: Ida Barsk | Satsande tävlingsryttare.

Håller med dig, även om jag själv utövar Natural Horsemanship lite då och då. Däremot förekommer detta inte alls ofta, högst någon gång i månaden och då endast för att "stärka" ledarskapsrollen, eller rättare sagt sätta den på prov. Jag tränar NH högst 10 minuter, bara för att checka av att hästen följer mig, förstår mig och trivs i mitt sällskap. Det krävs inte mer än 10 minuter i månaden.



Dessutom vill jag tillägga att det är hemskt lågt av personer här ovanför som håller sina kommentarer anonyma,och starkt gör motstånd till din åsikt. Kan man inte stå för sina personliga åsikter och inte ge ut sitt namn kan man ge fan i att yttra dem. (Och detta är endast riktat till de som kommer med helt absurda förklaringar... Dvs; Du vet ite vad NH är.)

2011-02-10 @ 00:45:57
URL: http://idabarsk.shapemeup.se/
Postat av: Erica

Från en kommentar lite längre upp.



Du menar att man kan inte leda över en häst och så med träns och sadel ?

Jag tkr allt som har med NH är typ skit ? Jag har en jätte bra relation till mina hästar och dom respekterar mig och jag dom. Så länge man förstår varandra så går de. Mina hästar vet att jag är ledaren och även om jag sitter på ryggen så lysnar dom på mig. Hade dom inte respekterat mig hade dom ju inte gjort ett skit av de jag säger till dom.

Jag kan få min hästar lugna och lysna. ÄVEN om jag inte sysslar med NH. Allting funkar inte med NH.

Jag tkr Nh är slöseri med tid och fattar faktiskt ingenting utav de. har hört att jag borde pröva de från anndra människor men nej det verkar helt osäkert i mina ögon. Springa runt med en häst helt lös på en åker till i padocken. Tänk om hästen får fnatt eller bli rädd för något och då är flykt instinkten i hjärnan och sen brallar den iväg.

Tkr de är lite utav osäker häst hantering.

Alla hästar skulle faktiskt inte funka med de men ja kanske vissa. Beror helt på hästen och människan.

Tkr jag har otroligt bra kontakt med mina hästar även om jag inte ens "sysslar" med NH.

Alla utvägar kring hästen ligger inte i trick träning eller NH.

2011-02-12 @ 13:53:01
URL: http://hastocherica.blogg.se/
Postat av: Anonym

Anledningen till att NH har dåligt rykte är att massa småtjejer kallar sig "Jag håller på med NH" när dom kan sitta utan träns och galoppera runt, om hästen är utbildad kan den hjälper, oavsett utrustning.

Linn (Dressyrmupparna) red braven utan träns och sadel och kunde göra volter osv. Det r inte Nh?



Sen lär dom (Inte alltid snällt sätt) hästen att stegra och kallar det NH.

Däremot respekterar man folk som verkligen kan Nh med sina hästar, men hon Jossan, hur kan hon kalla det Nh bara för att hon rider runt utan utrustning?



2011-02-12 @ 22:15:13
Postat av: Alex

Min åsikt om din åsikt:

http://equiss.blogg.se/2011/february/ar-nh-dubbelmoral-och-skit.html

2011-02-14 @ 20:35:09
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Sandra - Keep it natural

Haha! Underhållande.

2011-04-04 @ 11:33:06
URL: http://velepa.blogg.se/
Postat av: S

Håller inte med alls! NH handlar om säkerhet först och främst, har hästen ingen respekt för dig så blir du lätt översprungen, (respekten finns mycket sällan där hos de som inte använder sig av NH pga att respekt är någon man måste FÖRTJÄNA, inte något man kan ta, man måste jobba sig till det och det lägger inte de som rider Engelskt tid på oftast).



Dessutom låter det som om du aldrig har testat NH, då tycker jag inte du kan uttala dig om det är bra eller dåligt.



Jag personligen kan inte förstå hur du tänker, NH är inte att rida runt utan utrustning och inte att trickträna, NH är hur man komuniserar med sin häst.



Hur du kan välja att ha en häst som inte känner sig förstådd (otroligt älskad, men inte förstådd) och inte ge riktig NH en ärlig chans, det förstår inte jag, och lär aldrig förstå. Skulle det inte kännas mycket bättre om du kunde få hästen att vilja göra saker och ting, istället för att tvinga den?

2011-07-23 @ 23:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0