Svar på frågestunden

Här kommer svaren!
hur länge har du ridit och hur började du rida? :)
svar: Jag har ridit i 11 år. Mamma red så jag kom väll in i det på något sätt där, har alltid gillat hästar så det hjälpte väll :)

Hur blir man uttagen till NM i fälttavlan?
svar: Man rider bra i 1*/2* klasser och är högst 16 år.
Vad är Korven för ras? :)
svar: Han är korsningsponny, mycket welsh :)


Vad tävlar du för klasser? :)
svar: MSVB hoppning och 1* fälttävlan.

Måste man ha fälttävlans märke för att kunna tävla och hur tar man det? :P
svar: ja man måste ha fälttävlansmärke. Man tar med sig sin ryttarbok till en terrängträning och så ska en tränare skriva under att du är kapabel till att tävla fälttävlan. Ryttarboken kan man skriva ut på internet.
vad behövs för att kvala till em?
svar: Beror helt på gren. I hoppning tror jag att man kvalar i internationella klasser året innan? I fälttävlan ska man ju iallafall ha ridit många 2* och EM kval med bra resultat samt vara högst 16 år.
När började du tävla?
svar: När jag var kanske 6-8 år tävlade jag min första lokala tävling.
hej:)
Tkr du att det är väldigt stor skillnad mellan P90 och enstjärnig frälttävlan? Jag tänkte försöka komma upp till cncp* i år så undra bara;)
O en till sak, hur går uttagningen till landslaget til? Var det många som sökte? Hur många kom med?
svar: Ja det är stor skillnad. Dels är det längre bana med fler hinder och fler språng och så är det mycket mera tekniskt. Känn dig noga för innan och träna hemma på lite svårare samt gå 1* banor på tävling trots att du inte ska rida det själv, då ser du de olika hindrena osv.
Jag vet inte hur uttagningen går till, man söker inte utan förbundet iakttar under året och ser vilka som är kapabla till att representera Sverige. Iår är det 9 ponnyryttare som är med i fälttävlanslandslaget.
Hur länge har du haft korven och din andra häst?
KAn du itne presentera dina hästar för oss som är "nya"?
svar: Korven har jag haft sedan 2008 och Carisma hade jag några månader, rider inte henne längre. Har gjort det här!
vad tycker du om bestraffning av hästen & vart går gränsen till hur hårt man får slå????
svar: Missförstå mig inte nu men tillrättavisning med ett eller två lätta slag tycker jag är OK, spö och sporrar är till för att hjälpa precis som en hjälptygel men det gör mer ont än gott om man använder det fel. Gränsen har definitivt gått när man sitter och matar med spöt flera gånger, men det är skillnad på att mata och peta. Peta med spöt ppå baken kan man göra i dressyren för att underlätta en skänkelvikning eller en längning t.ex. men då är det peta lätt med spöt och absolut inte slå!
brukar du tävla dressyr utöver "fälttävlansdressyren"?
hur mycket satsar du på hoppningen när det är fälttävlanssesång?
svar: Nej det gör jag faktiskt inte.
Jag hopptävlar när det inte krockar med fälttävlan eller när det ligger för nära. Men hoppningen är ingen stor satsning när fälttävlan är igång utan mest bara för att ha kul!
Så det var det, blev tyvärr inte så många frågor. Om det är något kan ni alltid mejla: [email protected]. Jag vet att jag har ful mail men jag orkar inte byta hahha!

Kommentarer
Postat av: fälttävlans ryttare

har du blivit godkänd i någon cncp*?

2011-02-22 @ 10:05:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0