Hästar jag tävlat.

Danny-Boy 1985-2007 e. Carneval II welsh/new forest, 137 cm. Danny var min första riktiga tävlingshäst, jag lånade honom av min dåvarande bästa vän som jag också lånat en shettis av tidigare, här var jag ca 9 år och Danny var ca 19. Han hade tidigare gått lite högre klasser i hoppning och fälttävlan samt gått på ridskola har jag för mig. Tävlade honom i ca 1,5 år, om jag inte minns fel, upp till lokal Lb. Hade lite ströplaceringar på honom. Han lärde mig otroligt mycket, när jag red hemma och tränade kunde han stoppa och vara lite svår men på tävling var han en pärla och ställde alltid upp! En riktig superponny var han! Saknar Danny :/ Tyvärr dog han i fång -07, den sista tiden i hans liv fick han gå med sina gamla hästkompisar och bara vara häst, det förtjänade han verkligen!
Tyvärr den bästa bilden jag har på datorn..

När jag slutat att rida Danny sommaren 2006 så köpte vi en b ponny till mig. Ett sto, Grace Maxica född 1996 e. Strike, hafliner/welsh föll valet på. Hon hade tidigare gått Lätt fälttävlan och La/msvb hoppning. Helt underbar i all hantering, åkte lugnt i transporten överallt, även på båt. Hade henne till hösten 2008, då såldes hon till en familj i Alvesta där hon bor kvar fortfarande och har det strålande! Tävlade henne med blandade resultat upp till La hoppning och med mycket bra resultat upp till Lätt fälttävlan. Hoppningen gick sådär, Maxan som hon kallas var väldigt svår för mig att rida samtidigt som jag inte red så bra då, men ibland ställde hon upp! Det var henne jag började rida fälttävlan på, vi red 5 tävlingar 2008, 3 placeringar och 2 av dem var vinster. Hon var ingen lätt ponny i dressyren men gick på allt i terrängen! Aldrig att hon skulle tveka där inte! Hon var verkligen helt klockren i terrängen, alltid :)


efter terrängen måste man trava av! HAHA söta vi var




Maxan och brushan på Gotland!


År 2007 hade Maxan en skada som inte ville läka riktigt. Det året lånade jag en c ponny, hon heter Smulan V e. Bravad, welshponny, silverbelönad. Det var en mycket speciell ponny som man bara kunde åka runt på dem dagarna hon ville, ville hon inte gick ridpassen eller tävlingarna mest åt till att få henne att stå på 4 ben eller komma över ett enda hinder.. Hon kunde gå in och vinna ena klassen sen knappt komma till start i andra, kommer ihåg att på en tävling hade jag 104 fel, Smulan vägrade gå in på banan då hon blev skrämd av ärovarvslåten som b ponnyna hade.. Tillslut fick ju domaren starta tiden för hon stog så länge och vägrade gå, efter väldigt lång tid och jagad av överdomaren som sprang bakom henne och viftade med en plastpåse kom vi äntligen in på banan, hoppade runt med ett nerslag och fick 100 tidsfel! Då var det hemskt, men nu kan jag bara skratta åt det! Tävlade iaf henne upp till lokal Lb, hoppade msvb/a hemma. Något år efter jag slutade rida på henne fick hon ett jättefint welsh partbred hingstföl och dem såldes tillsammans!


2008, när vi sålt Maxan började jag rida Korven. Han blev min 2009. Och ja, vi har ju då tävlat upp till Msvb hoppning och 1* fälttävlan som sagt. Ni vet ju redan lite om honom så jag skriver inte något speciellt nu.

År 2009 hade jag samtidigt en c ponny vid namn Talisman, han föddes 2003 och är en ölandshäst. Hade honom halva 2009 och halva 2010 ungefär. Kom riktigt nära honom! Han är en väldigt speciell ponny och har en härlig personlighet bara man lär känna honom. Vi tävlade upp till Lc+5 med nolla och en klubbdressyr, Lb:1. Hemma hoppade jag en Msva bana på honom en gång. Han är ganska svår i hoppningen och bjuder inte riktigt till, men kan om man rider! Samma sak i dressyren. I slutet när jag var på tok för lång på honom så tricktränade jag mke, påbörjade bugning, lärde honom vacker hov och stegra. Han följde mig som en hund, underbar :) Nu står han kvar här på gården och en liten tjej rider honom, tror att hon skulle tävla honom snart. Red honom på en uppvisning i somras också, skit kul! Bilden nedan är från någon uppvisning 09.




Det var det :) Korven har jag ju nu, Carisma har jag inte tävlat ännu så skrev ingenting om henne :)


Kommentarer
Postat av: Linnea - Vinn ett ROSA schabrak!

Menar du rasen ölandshäst eller att hästen kommer från öland?

Om du menar rasen, är det isabellen?



Haha, blev helt förvirrad nu. Ölandshästar är ju inte alls snygga och har svårt att tro att de skulle passa som tävlingsponnyer. :o)

2011-01-18 @ 18:22:10
URL: http://ridboken.aenn.se
Postat av: Sara Jansson

Vart på gotland är det någonstans? :)

2011-01-19 @ 14:47:00
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Ellen Berglund

Hej Jakob.

Jag undrar vart smulan blev såld?

Om du kanske vet vad ägarna hette?



Saknar min lilla flicka så otroligt mycket och skulle så gärna vilja hälsa på henne.



Tacksam för svar! (svara gärna till mailen)

2011-04-04 @ 01:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0