Om jag kunde drömma

Så skulle jag ha ett Active stable när jag blir stor! Sedan skulle jag bo i Irland, England eller Skåne. Fedt!
Tycker att Active stable verkar vara ett bra sätt att ha hästar på. Mycket utevistelse vilket jag gillar!
Detta med hästhantering verkar vara mycket prat om nu. Min åsikt är iallafall att hästar ska behandlas som hästar. Men jag kan självklart förstå att man inte vill släppa sin fina tävlingshäst på bete. Men ute tycker jag att den kan gå! Måste vara ganska omöjligt att skada sig i en 7x7 m hage som är helt platt.. Hästar ska få vara ute och äta gräs vare sig de tävlar eller inte. Och de som tror att deras fina hästar går sönder av att gå ute i en hage kan ju bara ta sig..
Vissa hästar skadar sig lättare än andra, de är klumpigare än andra men sätt på hästen ett par skydd då!? Förövrigt vet jag tusen exempel på BRA hästar som går ute mycket. T.ex. Linda Algotssons Stand By Me som har gjort otroligt mycket och hållt bra i många många år får gå ute dagligen. Har sett det själv eftersom jag praoat där. Lindas hästar går ute i hagen länge och väl, och dem är bra! Det är inga dåliga trasiga hästar där inte! Så att om man tycker att dem inte kan prestera bra om de går i hagar så tänker man lite fel.
Jag ser inget fel i att man har skydd på sina hästar bara det inte går helt till en överdrift. Jag själv hade skydd och lindor i vintras just för att han inte skulle skadas.
Men det de flesta inte tänker på är att dålig ridning skadar hästarna mera än daglig utevistelse. Tror att anledning till att många ponnyer och hästar skadas är dålig ridning och inget annat. Så innan ni håller på och packar in era hästar i massa back on track och värmetäcken och elementtäcken och massa lindor och skydd och allt vad det kan va så borde ni se över eran ridning ;)

Kommentarer
Postat av: Lovisa L

Bra skrivet!

2011-06-12 @ 15:38:26
Postat av: fillan

Håller helt med dig!! Min häst står i utebox det funkar super! det är bra luft och mysig miljö! Hon har stått ute på nätterna sen påsk lovet och jag känner ingen skillnad på att hon är trött eller skadat sig .. Sedan på våren så går dom ut vid 6 på morgonen och kommer in vi 11 på kvällen och det är skönt! Vintern blir det kanske lite tidigare 7 typ! :)

2011-06-12 @ 17:11:59
URL: http://fillyfjonka.blogg.se/
Postat av: Sofie

Vi var på studiebesök till ett active stable ovanför norrköping har jag för mig, och det verkade superbra! Hon som ägde stället berättade att hon tagit dit en galoppör och en travare direkt från banan, båda två var sönderstressade och tror någon av dom hade magsår pga stress. Efter några veckor var båda två lugna, harmoniska varelser, i gott hull och bra med muskler, båda två var lugnare att rida och hantera, och ena hästen magsår hade självläkt! Fick med en broshyr hem därifrån, är också riktigt sugen på active stable när man kollar där i.

2011-06-17 @ 18:07:32
URL: http://hectorrebell.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0