Tankar

Just nu går faktiskt mina tankar mot att skita i gymnasiet. Jag är så sjukt skoltrött så det finns inte.. Det är verkligen inte min grej att sitta stilla inomhus och bara tänka och vara smart hela dagarna. Jag är inte som alla andra dock, många i min klass är skoltrötta men dem skulle antagligen bara sitta hemma vid datorn och inte göra någonting om de fick sluta skolan, jag till skillnad från många i min ålder vet precis vad jag vill. Jag vill rida! Jag vill hålla på med hästar för jag vet att jag föddes till det, det enda jag tänker på när jag är i skolan är tävlingar, träningar, stall, hästar ja allt är verkligen endast inom det området! Jag kommer på mig själv när jag drömmer mig bort om hur jag vill ha det som vuxen, en stor gård med fina hästar och mycket bra resultat. Det känns som att skolan bara tar upp min tid, den tiden jag är i skolan hade jag kunnat tillbringa i stallet istället och lärt mig mycket mera! Anledningen till att jag idag inte hinner rida fler hästar är att jag egentligen inte orkar, jag blir så sjukt trött av att gå i skolan och få massor av krav på sig. Annat är det i stallet, det enda kravet jag har på mig där är att jag ska vara nöjd och ha roligt!
Jag får verkligen tänka över detta nu, och först och främst se om jag kan få jobb när jag slutat 9an, för jag tror faktiskt inte att jag får strunta i skolan och inte ha något jobb. I värsta fall får jag jobba i stallet här om jag inte får någon annanstans. Detta är verkligen värt att tänka över ordentligt!

Kommentarer
Postat av: Sara Carlsson

Jag går i precis samma tankar och har gjort det sen i höstas! Men det är lite svårt för andra att förstå.. haha



Jag letar efter det rätta tillfället att hoppa av just nu :)

2011-03-21 @ 22:31:07
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: alice

Gutt jag är inte ensam! jag är så jävla skoltrött darför valde jag ett enkelt program.. Men jag funderar nästan på att ta ett år ledigt först..

2011-03-22 @ 08:56:44
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Hanna

En utbildning är alltid bra att ha, utan det kommer man inte långt här i livet.... Fördelen med gymn är ju att du kan välja och av den anledningen är gymn lättare att ta sig igenom.

2011-03-22 @ 12:46:23
URL: http://Hannaforsberg.blogspot.com
Postat av: clara

Håller med, varför plugga när man iövehuvudtaget inte tycker det är kul ??

Sök till hästgymnasium då ? Du pluggar om hästar, och lite vanlig skola. Och det är väl roligare att plugga om något du tycker är kul ?

Så ha jag tänkt, som söker till hästhållning (:

2011-03-22 @ 13:34:19
URL: http://claraekholm.blogg.se/
Postat av: Lowa

Hej!



I ett examensarbete under våren 2011 kommer jag att designa en hästsläpvagn och hästlastbil (för b-körkort). Fokuset på dessa transporter ligger på hästens upplevelse och användarvänligheten för människan. För att kunna ta fram en bra produkt krävs ett bra förstudieunderlag. För att veta vad hästmänniskor vill ha och vad som är viktigt behövs responenter till en enkätundersökning.



Enkäten finns på www.lowawallman.se/survey



Jag behöver alla åsikter jag kan få!

Hälsningar Lowa

2011-03-22 @ 14:41:25
URL: http://www.lowawallman.se/blog
Postat av: Louise

Kände precis samma sak när jag skulle börja gymnasiet (är 93:a), men jag kan trösta(?) dig med att det blir bättre på gymn. Nu var jag ju dum nog att välja natur, och där är det PLUGG! Fyfan... Men i dagens läge är det nästan omöjligt att få ett jobb om man inte har gått gymnasiet, så hoppa inte det. Det är bättre att ta ett sabbatsår isf, vila upp sig och ta nya tag sen liksom.

Hästgymn. som Clara skrev är ju något att tänka på för din del kanske?:)

2011-03-22 @ 18:13:16
Postat av: Sara Carlsson

Louise: Det blir inte bättre på gymnasiet.. För mig blev det tvärtom, mycket värre :/

2011-03-22 @ 18:31:36
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Emelie

Du, jag tycker att du ska göra som du vill. Men om du ska kunna uppnå det där med att ha en gård så måste du ju börja någonstans. Att gå gymnasiet då blir en bra start inför ett jobb. För utan jobb, hur ska du ha råd att köpa en stor gård? :)

2011-03-22 @ 18:32:07
URL: http://emelievidberg.blogg.se/
Postat av: Josefin Lundvall

Håller med andra här som inte tycker att det är en bra idé att hoppa av. Det finns som sagt så många valmöjligheter till gymnasiet så det finns en chans att man inte är lika skoltrött som på högstadiet.

Jag blev själv ganska skoltrött i tvåan på gymnasiet, och var borta från skolan en hel del (ja, jag var i stallet då). Men det är något jag ångrar lite i efterhand, för gymnasiet är väldigt viktigt nu. Det är inte som förr, då man ofta kunde få jobb efter nian. Nu kan du nästan inte få någonting om du inte gått gymnasiet, det bara är så. Nästan alla arbetsgivare har det som grundläggande krav. För vad skulle hända om du till exempel blev skadad och inte kunde rida mer? Om något satte käpp i hjulet för din karriär? Läste en text Malin Baryard skrev om just detta. Hon gick gymnasiet, om ifall att. OM det skulle hända något så lovar jag att det är så mycket bättre att ha en grund att stå på. För hästarna kommer du inte kunna leva på helt, inte i början iallafall. Då är det bra att ha ett jobb sidan om. Så, varför inte gå ett bra hästgymnasium? Sök till Strömsholm? :)

2011-03-22 @ 21:13:21
URL: http://spiritedaway.webblogg.se/
Postat av: Louise

Sara: Aha, fast det beror kanske lite på hur man ser på det:) Själv hamnade jag i en klass med matte-/fysik-/kemi- m.m genier:p, så jag kan få hjälp om jag inte fattar...vilket händer ofta xd.

Fast jag tycker att man gör roligare saker. Vi ska t.ex. åka till Liseberg med programmet och utföra lite fysikexperiment, sedan får vi åka karusellerna också:D haha, men det beror nog på hur man ser på skolan om man tycker att det blir värre eller bättre.

2011-03-23 @ 12:39:12
Postat av: Sanna

Sök plönninge! det finns elitsatsning fälttävlan där och man får samtidigt läsa ungefär som om du gick ett vanligt samhäll.

2011-03-23 @ 12:49:09
Postat av: Sara Carlsson

Louise: nej, jag tror inte att det är hur man ser på det ;) det är mycket mer plugg, det är större krav, längre dagar och allt sånt, men om man tycker sånt är kul, då kanske gymnasiet är roligt :) men det tycker inte jag, haha

2011-03-23 @ 12:49:36
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Louise

Sara: Haha okej:D Hatar iofs också att plugga och allt som har med skolan att göra;) Men du och jag är nog ganska olika^^

2011-03-23 @ 18:48:06
Postat av: Sofia

Du kommer ångra dig om du inte går gymnasiet! Det kommer bli supersvårt att få ett ordentligt välbetalt jobb om du inte har en schyst grund, hellre isf att man tar ett år ledigt, som någon föreslog, och sedan tar tag i det. Det är verkligen värdelöst med allt vad skola heter men tänk efter före ordentligt! Kanske det skulle vara ett alternativ att plugga gymnasiet på distans? Då kan man själv välja när på dagen man vill plugga, hur många kurser man pluggar samtidigt osv :)

2011-03-26 @ 17:12:36
URL: http://faol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0