Varför?

Alltså, varför får man bara rida upp till St. George när man klassat upp sin ponny till storhäst om man rider dressyr? Det är lite sjukt tycker jag. För om man klassar upp sin hopp/fälttävlansponny till storhäst så får dem gå hur höga klasser som helst, och det är ju grymt mycket farligare att hoppa 140-150 banor med storhäst avstånd på sin ponny än att rida ett dressyrprogram även om hopponnyn är kapabel till det. Är det någon mer än jag som lagt märke till detta? Jag tycker verkligen att det är jättekonstigt eftersom många dressyrryttare inte säljer sina duktiga dressyrponnys utan väljer att rida dem som storhäst istället och varför ska man då inte få chansen att rida de allra största klasserna?
Jag kan förstå att förbundet vill att ponnys ska vara ponnys eftersom det inte finns så överdrivet många bra och att det faktiskt är vanligare att man behåller sin ponny om man rider dressyr.
Själv så tycker jag att det är helt OK att klassa upp sin ponny men jag skulle själv inte göra det eftersom jag vill hellre rida storhäst och tycker att det ibland kan vara taskigt mot ponnyn att t.ex. tvinga den gå på stora avstånd hela tiden. Samtidigt finns det många ponnys som artat sig bra bland de stora hästarna. Vi har en i juniorlandslaget i fälttävlan som rider på en jätteliten storhäst som tidigare tagit em silver som ponny i fälttävlan, Mustang som han heter har även gått några em som storhäst senare.
Vad tycker ni om detta? Har ni klassat upp era ponnys?

Kommentarer
Postat av: Becca

Har man klassat upp en hopponny får den väl inte gå högre än 120?

Eller? :S

2011-03-24 @ 20:42:50
URL: http://unbeaten.blogg.se/
Postat av: Ida Tallberger

Jag har klassat upp min maxade D-ponny Lara. Och som kommentaren ovanför, så får dom bara gå till 120! Ta reda på fakta innan du skriver ut det i bloggen :) Hare!

2011-03-24 @ 20:47:12
URL: http://horsesoldier.blogg.se/
Postat av: Heidi

Jag skulle kunna tänka mig att mäta upp en ponny, för att tävla lite låg hoppning bara isf. Nu såg jag att dom skrivit upp till 120 var max, men aa.. ändå!



Han som har mustang var min idol när jag var liten hahahahaha.... =D

2011-03-24 @ 21:31:25
URL: http://lmochhb.blogg.se/
Postat av: Heidi

Haha okej, ja men Hannes och Mustang var ju grymma! men så långt har jag inte hängt med! går Mustang som ponny eller häst nu då med hon där Klara? =)

2011-03-24 @ 21:42:50
URL: http://lmochhb.blogg.se/
Postat av: linnea :d

jag fattar inte ...

2011-03-26 @ 00:46:56
URL: http://liinneaalarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0