Åsiktsinlägg om bett

Jag tycker att man inte ska hålla på och lyssna på vad andra säger typ "rid inte på för skarpt" "gör inte så" och bla bla. Utan känn själv vad som passar just dig och din häst!
Var inte rädd föratt testa nytt bara föratt testa, skitsamma om du tror det inte alls passar er, testa ändå! Så farligt är det inte, dessutom kanske det bettet är just det ni som passar bäst sen? Visst, inte kul att lägga ut en massa pengar på bett som inte funkar, men på t.ex Hööks kan man hyra bett och testa! Och vad jag har hört kan man även hyra sprengerbett? Testa gärna betten flera gånger också för det är sällan det funkar super direkt.
Visst ska man sträva efter att rida på så mjukt som möjligt, men det kanske inte passar? Man kanske måste ha ett pelham eller pessoa föratt hästen verkligen ska tänka till vis vissa tillfällen?
Själv skiter jag i vilka bett andra rider med, om nån har ett pessoa, who cares? Hästen kan ju faktiskt funka med det! Vissa behöver skarpa och andra mjukare bett. Hästar är individer precis som vi människor och jag tror aldrig att någon häst kommer funka med ett och samma bett hela livet, eller att alla hästar kan ha samma bett.
Jag menar, skulle alla människor i hela världen kunna gå med klackskor vareviga dag? Nej juste, same shit!
Byt gärna bett nångång ibland bara föratt rida på ett helt annat, det kan vara jättenyttigt för då märker man också hur ens egen häst funkar på vissa sätt.
Men man ska inte heller hålla på och byta för ofta, utan bara ibland ibland. Rid på det som funkar så ofta som möjligt och byt om det slutar funka eller du bara vill kolla hur ett annat fungerar.

Ang. det omtalade bettet pessoa så har jag ingen klar åsikt, jag har ridit med det, en häst jag hade gick super på det! Han gick mke bättre på det än andra bett vi testade. Men Korven hatade det när jag testade det på han.
Varför inte ha det om det funkar? Finns faktiskt många som rider med det och jag tycker inte deras hästar ser ut att lida så himla mke som alla säger. Testa gärna detta också!

Just nu rids Korven på vanligt 2 delat i dressyren och hoppningen, men i terrängen och ibland när jag rider ut har jag gummipelham. Han var jättesvår att hitta bett till ett tag, vet inte hur många vi testat! Verkligen sjukt många. Vissa funkade han på ett litet tag och vissa inte alls.
Men nu har vi hittat rätt iaf.
Bett jag red på var t.ex pelham både rakt, delat, gummi, plast, 3delat tränsbett, 3delat med fasta ringar, vanligt 2delat, 2delat med fasta, vanligt rakt, rakt med fasta, 2delat med Dringar och rullgrejer i munnen, gags, kandar, pessoa, silikonbett, happy mouth bett, happy mouth pessoa, hackamore och kombinationsbett. Ja det var ju endel ;)

Så det var mina åsikter, kom gärna med egna synpunkter! Tänk också på att nosgrimma är en stor del i bettslingen också, testa olika där med! Vad har du att förlora egentligen?

Kommentarer
Postat av: nina

Bra skrivet ;) Tycker oxå inte man ska stirra sig blind på vilka bett som är "snälla" och vilka som är "skarpa" det är ju ändå handen som avgör i slutändan. Och liksom varför ska man rida runt på ett bett som enligt böckerna från 80-talet är det snällaste bettet? Jag menar om min häst inte fungerar på ett tränsbett och är för stark med ett sånt så ska man självklart byta, det förutsätter ju att hästen inte har munproblem såklart ;) Jag tycker det är bättre (på min häst) med ett pelham (dubbla tyglar) som man kan vara mjuk i än ett tränsbett där han kan bli för stark (uteritt) så att jag måste dra i honom. Jag är ganska säker på att en häst föredrar ett bett där man kan hålla mjukt hela tiden istället för att behöva slita i den. Jag brukar oxå variera bett hela tiden, har fått lära mig av en hästtandläkare att endast använda samma bettmax två gånger på raken, sedan byta ;) Skiftar mellan hackamore, rakt eggbett, rakt pelham, olika sorters tredelat, gummibett och säkert nått mer ;P hehe



Hahaha nu fick du världens novell av mig, men det är så roligt när folk tar upp bett och sånt ;D hahaha

2011-01-16 @ 11:35:03
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: nina

SV: Bara man inte rider på samma bett i flera år så är det nog ganska lugnt ;D haha =)

2011-01-16 @ 12:21:06
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Caroline

Man ska inte vara rädd för att testa. Är man nybörjare (eller vääääldigt ung) kanske man ska be om hjälp från sin tränare. Det är utvecklande för en själv att få testa sig fram, analysera och dra slutsatser. :)

2011-01-16 @ 12:48:01
URL: http://littleworldof.blogg.se/
Postat av: Matilda

Håller med dig helt och hållet!

Att testa skadar aldrig, hur fel kan det bli? Det enda som händer är att man antingen inser att det inte var något bra bett för ekipaget, eller, om man har tur, så funkar det super!



Blir så trött på alla som predikar om hur fel det är med "starka" bett, men det är väl förfan bättre att kunna rida med mjuk, lugn hand på ett skarpare bett, än att sitta och dra bara för att det "är mer rätt" med ett svagt bett?!



Ett bett blir så starkt som man gör det, det ska man komma ihåg!



Just nu rider jag med ett Mylerbett level 1, och det är GUDOMLIGT för min häst. Inte skarp men omväxlande och annorlunda.



(Mycket bra inlägg föresten!)

2011-01-16 @ 14:59:27
Postat av: Amanda

Tack och ov för att någon förstår :) Min häst funkar skitbra på pessoa och alla bara klagar och klagar.

2011-01-16 @ 16:53:40
URL: http://megustacaballo.blogg.se/
Postat av: henke

håller med dig, fast när det gäller pessoa.. endel hästar kanske funkar på det och andra inte, men ofast är det ryttaren det är fel på som dra och flänger runt och de tär ju inte bra med vilket bett det än är,

2011-01-16 @ 17:35:27
URL: http://henkelundberg.blogg.se/
Postat av: Amanda

hahah japp, det skall jag göra ;)

2011-01-16 @ 19:32:22
URL: http://megustacaballo.blogg.se/
Postat av: Ida Barsk

Äntligen någon med samma åsikt som en själv! :) Bra skrivet, STOR HISS JAKOB!

2011-01-16 @ 19:47:41
URL: http://idabarsk.shapemeup.se/
Postat av: emma

Bra skrivet :)

2011-01-16 @ 20:09:18
URL: http://emmaedgren.blogg.se/
Postat av: Linn Forsström - livet på stuteri Ängsbacken

bra skrivet. :)

2011-01-16 @ 20:54:44
URL: http://linnforsstrom.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag håller helt med. har testat flera bett på min ponny speciellt för hästen jag har går nästan på allt som inte är för skarpt. Men bäst går ponnyn på pelham och pessoa men sen slutade jag med pessoa för jag fick bara elaka kommentarer men min ponny funkade super på det ;) Så tycker du skrev jättebra.

2011-01-17 @ 17:59:09
URL: http://fredriksbergsnobel.blogg.se/
Postat av: Anneli Johansson

Bra skrivit!

2011-03-15 @ 16:12:21
URL: http://stallekekullen.blogg.se/
Postat av: beatrice

riktigt bra skrivet ! :)

2011-03-15 @ 20:38:21
URL: http://beatriceks.blogg.se/
Postat av: Amanda W

Kan man mer än att hålla med ? :)



Äntligen någon som inte klagar på att man rider på pessoa :D

2011-03-16 @ 20:35:31
URL: http://megustacaballo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0