Gästbloggning @ idabarsk.shapemeup.se

Hello peeps! :)
Tänkte börja inlägget med att berätta lite om mig själv, sedan får vi se vad det slutar med. ;)
Mitt namn är då Ida, jag är 13 år och bosätter mig i en villa en bit utanför Kiruna med två hästar, en ponny respektive en stor häst.

Ponnyn, Arbors Puzzel, tävlar jag med i hoppning på LA nivå för tillfället. Hans stamtavla är okänd, då den föregående ägaren hittade honom på en bakgård. Han var grovt övergödd (han gick till och med omkull en gång när dem skulle ta in honom från hagen, han kunde inte bära upp sig själv när han snubblade för att han var så tjock) för att han inte skulle smita ur hagen. (!?) För att göra en hemsk och lång historia kort, nu går han på sommarbete med normalt hull och mår hur bra som helst!

Stor hästen, Renegats, är en unghäst som vi köpte för ungefär ett år sedan, UE. Ramiro Z, och någonstans bakom pappan, Rieslings, finns även Retro. Han har långt kvar i utbildningen, men han är på god väg och superfin! Han är hoppad 1 m uppsuttet och 1,20 lös, och han har kapacitet för mer - bara han fortsätter utvecklas som han har gjort nu. Tanken är att han ska startas till hösten, med tanken att han bara ska få rutin snarare än att han ska leverera.

Mer om min och mina hästars utbildning, med- och motgångar kan ni läsa på min blogg: idabarsk.shapemeup.se

Och för er som kanske har glömt bort vem jag är så får ni en reminder:




Huvorna jag beställde från Höööks med Jakobs namn på, haha. :) Det var mest ett skämt, men jag kommer definitivt använda dem, hahaha.



Tänkte ta upp det här med växterna som hästarna är allergiska mot.
Tyvärr ser man alldeles för många hästägare som inte är tillräckligt informerade om vad hästen tål och inte tål.
Hästar ska ha tillgång till en hage som har gräs med hög kvalitet och mycket viktigt är även att hagen är fri från växter som är giftiga för dem. Oftast undviker hästar giftiga växter, men en del växter har en sådan kemisk uppbyggnad att deras lukt ändras så att de blir näst intill oemotståndliga för hästar. Om hagen är omgärdad av buskar bör man även kontrollera så att dessa inte är giftiga eller om de får bär som är giftiga. Lika viktigt är det att ängar där man slår hö inte har några giftiga växter.


ek ek


Ek - ekträd i sig är inte giftiga för hästar, men dem äter gärna barken och ekollon. Det är skadligt i större mängd och kan ge svår kolik.


idegran


Idegran - idegranens bär är mycket skadliga för hästen. Ger kolik, eventuellt fång vid stor mängd.

korsört


Korsört och Stenkorsört - Mycket giftig och kan leda till döden.


odört


Odört - odörten är skadlig för hästens tarmar.


nattskatta

Nattskatta - både blommorna och frukterna är dödliga för hästar, och hela plantan är mycket giftig för hästar.

stånds

Stånds, även vattenstånds - gula blommor som är dödligt giftiga, ofta med ett mycket akut och snabbt dödsförlopp.

smörblomma

Smörblomma - smörblomman är giftig när den äts färsk i större mängd, men inte torkad. Hästar undviker oftast smörblommor så länge betet räcker.


alsikeklöver


Alsikeklöver - ett ämne i denna ört kan reagera med solljuset på hästens hud och ge vätskande sår på hästens ben. Klövern är dock inte giftig för hästen att äta.

Detta var endast ett fåtal av de växter som är giftiga för hästen, men tyvärr hinner jag inte skriva om fler. :(
Men jag får väl hoppas att det har gett er en liten dos mer kunskap om växterna i alla fall och att detta kommer observeras nogrannare i framtiden. :)

Ha det gött!
/Ida

PS. Glöm inte att besöka min blogg, även om uppdateringen är sämre en sämst nu när jag är bortrest, men det kommer in lite inlägg då och då. ;) DS.

IDABARSK.SHAPEMUP.SE
!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0