"kylbag"

Mamma har skaffat oss en kylbag. Det är en IKEA påse och i den ligger det kyllera, en hink, massor av svampar och svettskrapor. Alla som rider fälttävlan borde skaffa en sådan. Jättepraktiskt att ha allt i samma påse och jättelätt för din mamma eller pappa att bära med sig när du rider terrängen så att man snabbt och lätt kan kyla hästen efter du ridit.
När vi ändå är inne på kylning så fick jag de bästa sättet att kyla på när vi var i Falkenberg. Flemming Winberg hade föreläsning och endel handlade om just detta.
När man kommit i mål i terrängen ska man:
  1. Galoppera/trava av hästen i ca 3 min
  2. Skritta hästen i ca 5 min
  3. Av med sadel och diverse skydd
  4. Svampa hästen, skrapa av vattnet
  5. Gå en stund med hästen, helst 10 min
  6. Svampa och skrapa av
  7. På med kyllera
  8. Skritta hästen länge
Sedan ska man akta sig för att linda/täcka hästen för snabbt efteråt. Hästen är aldrig som varmast direkt efter en stor ansträngning utan den är som varmast 10 min efter, alltså är det viktigt att kyla precis då.
Glöm inte heller att använda kyllera och vatten, det är det bästa och den minst riskfulla metoden att kyla på t.ex kylbalsam och liknande kan ge utslag på dopingtester.
Denna metod ska jag numera använda mig av, kommer bli grymt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0