Riktig presentation

Här kommer en riktigt presentation om mig och Korven.
Jag heter då Jakob Ahlquist, kallas till vardags för Joppe av vissa, fyller 16 år i mars och går då alltså i nian. Skolan jag går på heter Ölands Friskola och där har jag gått i tre år nu, trivs ganska bra. Jag bor i en lägenhet i Kalmar med min mamma och min storebror som är 18. Min pappa bor i ett hus ute på landet på Öland, bodde också där till januari 2011.
Hästar är mitt stora intresse och ljus här i livet, allt kretsar runt dem och det tar upp nästan hela min tid. Jag är i princip född till det, mamma höll på med hästar och jag gillade alltid att vara med henne i stallet när jag var liten så det blev helt naturligt för mig. Jag är inte riktigt sån som sitter och pluggar eller är särskilt duktig i skolan, hara egentligen bara ett bra ämne vilket är engelska, de andra ämnena får jag fjeska mig till bra betyg i! Jag är verkligen inte smart, kan inte tänka logiskt säger vissa fast jag vet inte ens vad det betyder. Nej jag är verkligen ingen skolmänniska och har aldrig varit, hästar ska det vara! Men när jag inte är i stallet, tränar, tävlar, rider eller är på något möte kring hästar så försöker jag umgås med vänner och ja, då gör vi allt som 16 åringar gör nu för tiden ungefär!
Det är alltid jag och min mamma som åker ut på tävlingarna tillsammans. Pappa och andra i familjen kan komma och kolla när det är i närheten men annars är det jag och mamma som är teamet. Det funkar bra så och vi har kommit överens om hur det ska gå till och hur det ska vara och allt sånt. Mamma är bäst att ha med för hon kan allting och glömmer aldrig något och vet hur allt ska gå till, utan henne hade jag aldrig klarat mig eller tagit mig dit jag är idag!
Min ponny heter Klinteby Collbaz, han är korsningsponny som fyller 13 år iår. Han kommer från Gotland, där gick han som vild tills han var 6 år, då köptes han av några från Blekinge som red på honom och sedan sålde hohonom till dem vi köpte han av, ägarna av gården vi står uppstallade på. Egentligen ville jag inte, för tråkigare häst fanns inte enligt mig! Men mamma och Sanna fick mig att prova motvilligt och tillslut så bara började jag rida honom. Gillade det inte till en början men sedan fastnade jag och nu ångrar jag att jag ens tvekade! Korven är verkligen en jättehärlig häst, han har en jättefin personlighet när man kommer honom nära och han är full av bus och tycker att allt ska gå till på hans vis! Han är alltid väldigt snäll och lätthanterlig, fast på tävling kan han bli lite busig och så, men det är bara den han är! Han gillar att bitas på fingrarna och lite överallt, och han vet precis hur han ska göra för att få godis.
I ridniningen kan han vara väldigt speciell, vissa dagar pigg andra seg. Men när man väl lärt sig hur han fungerar och gör rätt så är han underbar! I hoppningen gör han allting själv, i dressyren behöver han mycket mer hjälp men är på god väg där med, han är ju inte dressyrriden förän jag fick honom så i dressyren utbildas han fortfarande men han kommer till att bli fin där också.
Hittills har jag och Korven tävlat upp till MSVB hoppning och 1* fälttävlan, vinster och placeringar i LA hoppning och p90 fälttävlan. Innan jag fick honom hade han gått LB hoppning och ingen fälttävlan. Han är som sagt en underbar once in a lifetime häst och jag älskar honom över allt annat<3


Kommentarer
Postat av: Lovisa Eriksson

Min nya fälttävlans ponny som jag får hem snart kommer också från gotland och gick fritt typ tills hon var 6 år och är nu 10. Dom kanske kommer från samma ställe:D

2011-02-14 @ 18:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0