Dagens ridpass 11/3 Lotta Björe träning Dagens ridpass 12/3 Ride Up

Lotta Björe träningen:
Red fram lite lätt i trav och galopp innan träningen började. Vi jobba mycket med att flytta hästen fram och tillbaka för skänkeln samt korta och länga när vi red fram, växlade mycket sits och varv. När vi hoppade så var det precis samma tänk, flytta hästen och växla sitsen, Lotta ville att vi skulle stå i lättsits efter hindren ganska länge vilket jag tyckte var svårt. Vi hoppade lite linjer ganska lågt först och sedan höjde hon upp det en bit. Korven kändes rejält fin men var för lydig, jag red som jag brukar men nu när han var dubbelt så mycket lydigare så straffade det sig och sista gången vi hoppade så kraschade vi i kombinationen eftersom att jag satt och kortade och han reagerade snabbare och mer än vanligt. Vi landade mitt i oxern och han fick en rejäl smäll i bakknät, han blödde lite och haltade lite så det var bara att avsluta träningen :( Riktigt tråkigt men det finns inte så mycket att gräma sig över, gäller attt tänka på de positiva sakerna och det var ju att han var väldigt lydig och fin på backen samt att Lotta tyckte att jag red väldigt bra och snyggt. Vi kylde benet och efter kanske 30 min så var han helt fräsch och som vanligt igen.
Någon timme efter att jag ridit för Lotta så åkte vi vidare mot Grevagården, Korven fick sig en promenad och efter det gick mamma och jag och la oss i ryttarhotellet.
Ride Up på Grevagården:
Skrittade fram länge inför dressyren och sedan började jag rida som vanligt. Flytta för skänkeln, korta och länga. Han var så himla fin verkligen! Det var helt underbart att rida, bara att sitta och njuta, oj så fin han var verkligen!
Men såklart när han var så fin vad tror ni inte händer då? Jo, när vi ska gå mellan framridningen och ridhuset där man ska rida programmet så halkar Korven och sträcker sig, jävla skit! Han blev alltså halt och vi valde att strunta i hoppningen då det är bättre att ha en frisk häst. Red iallafall programmet och det kändes riktigt bra med tanke på hur halt han var sedan när vi sprang med honom, han var ju inte direkt fin när jag red men om man tanker på att han hade rejält ont så.. Vilken ponny jag har som ändå ställer upp! Återigen sa domaren att det fanns riktigt fina grunder att arbeta med och att jag hade en ponny som var guldvärd, och det sista är riktigt rikitg sant!
Vi kylde vänster fram, det han sträckte sig i, och efter 20 min var han ohalt igen både i skritten och traven. Men vi valde ändå att inte hoppa. Förövrigt är Korven ganska härlig, när vi gick ut och han var halt var han helt nere och ville knappt gå, sedan när det släppt var han bara helknas och skulle busa! Haha, snacka om en låg smärttröskel som går över fort!
När vi kommit hem släppte jag honom i ridhuset och även då var han helt fräsch i alla gångarter, alltså är det inget allvarligt men vi ska ändå ringa ATG och så ska vi kontakta en laserbehandlare.
Det har varit en riktigt rolig helg men samtidigt en skithelg! Har lärt mig mycket och fått många tips och lite ideér som kommer upp senare!
Nu ska vi ladda upp för nästa Ride Up som är 8-10 april. Då är det dressyr, hoppning och terräng och den ska hållas i Falkenberg! Det ska bli rejält kul eftersom alla ska sova på samma ställe osv, riktigt kul!

Kommentarer
Postat av: Ina

Hej, Du har en jättefin blogg!

Kolla gärna in min blogg och kommentera gärna min Frågestund!

http://iinahholmgrenn.blogg.se/2011/march/fragestund.html#comment

2011-03-13 @ 18:17:14
URL: http://iinahholmgrenn.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur tränar du för lotta björe ? kommer hon ända hem till dig ? xD



Svara snälla i ett inlägg. jag känner nämligen henne ;)

2011-03-13 @ 19:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0