En fälttävlan för mig

Tänkte skriva lite om hur en fälttävlan går till för mig.
När man anmält osv och åkt till tävlingen och kommit fram och så brukar min mamma gå och visa papper medans jag går hoppbanan. När båda är klara med det så kollar vi till Korven lite och vet. besiktgar. Beroende på hur mycket tid vi har tills jag rider dressyren så går vi antingen terrängbanan eller börjar göra iordning till dressyrprovet.
Man får en starttid till dressyren som sagt och jag brukar rida fram högst 25 min, skrittar kanske 5 min innan det så framridningen tar ca 30 min vilket jag tycker räcker. Det är ju dock väldigt individuellt, vissa hästar är lite stelare och behöver längre framridningen och andra är väldigt mjuka och lättridna och behöver inte lika mycket. Jag föredrar alltid att rida kort och intensivt än långt och utdraget. När jag ridit fram så rider jag ett varv runt banan och visar upp Korven på ett bra sätt, oftast galopp i höger varv för där känns det lättast och därmed ser det finare ut. Man ska absolut inte ta igenom något som inte gick bra när man rider runt banan! Då frå domaren ette dåligt intryck av ekipaget.
När jag sedan ridit mitt program så skrittar jag direkt till uppstallningen/släpet och gör iordning till hoppningen som oftast är 30 min efter hoppningen. Ibland kan det vara en gemensam hoppning vilket innebär att alla i samma klass hoppar "samtidigt", då får man en tid då hoppningen startar och så får man rida fram och starta i samma ordning som dressyren. Jag själv föredrar 30-minutaren för det är smidigast. Iallafall, när jag gjort iordning till hoppningen så galopperar jag honom lite och fixar en hoppgalopp och efter det hoppar jag fram, olika mycket beroende på vad som behövs just den dagen. Innan jag går in på banan så går jag igenom den lite fort och sedan spänner jag upp sadelgjorden, det är som en peppgrej för mig som får min kropp att veta att en prestation är påväg, därefter galopperar/skrittar jag runt lite och mjukar upp honom innan jag startar och hoppar runt lite!
Efter jag hoppat så skrittar jag lite och ställer sedan in honom i släpet/boxen och tar kanske något att äta/dricka och sedan går jag och mamma terrängbanan ett par gånger. Medans vi går terrängen ställer jag klockan och skriver upp hålltider på armen. Med hålltider menar jag att jag skriver upp vart på banan jag ska vara när halva tiden gått t.ex. Halva banan: Träd vid 9 2:35. Man får alltså räkna ut vad halva tiden är och vart den ska vara sedan beskriva det så bra man kan när man skriver det på armen! Skriver även upp vart på banan jag ska vara när det gått 1, 2, 3 och 4 min. Oftast har vi lång tid på oss att fixa detta med klocka och tider och så. Jag brukar äta något riktigt när jag gått terrängbanan och när jag har kanske 50 min kvar tills jag startar min terräng så gör jag irodning Korven lugnt och stilla. Broddar fixar mamma medans jag sätter på skydd och tejpar dem, sedan sadlar jag och fixar allting och mamma får sedan gå med Korven medans jag gör iording mig själv.
Jag brukar skritta fram i 5-10 min till terrängen och sedan bara galoppera. Jag galopperar först lite i lugn galopp och sedan hoppar jag lite språng på vad som finns att erbjuda och sedan brukar jag köra lite intervaller med kort galopp och snabb galopp. Innan start tar jag det lugnt i någon minut och sedan bara galopperar jag runt lite och taggar igång. Jag ber alltid den som startar mig att säga till 10 sek innan start så jag hinner sätta igång klockan och sedan bara kör jag gärnet!
När jag sedan ridit terrängen så galopperar/skrittar jag av honom någon minut och efter det så tar vi bort all utrustning samt kyler honom med vatten och kyllera flera gånger. Sedan får han promenera ganska mycket och få mycket godis innan vi ställer in honom i släpet och kollar de sista resultaten ev. prisutdelning eller så bara pratar vi lite med någon vi känner innan vi åker hem!
Det blev en låååång text om hur en fälttävlan går till för min del ;)

Kommentarer
Postat av: mollie

fin blogg!



allt bra med dig? :)

2011-05-14 @ 12:06:41
URL: http://molliejosefina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0